Netykavkovy povídky: Petrovy Vary

27. 06. 2016 12:12:12
Toho roku dosáhla komerce a marketing nejvyššího možného vrcholu. Mysleli si, že si mohou koupit úplně všechno.

Ne, nemysleli si to, mohli si koupit úplně všechno. Už jsme si zvykli na pozměněné názvy měst například Nejmenovaná pojišťovna Pardubice, Nejmenované železárny Třinec, Nejmenovaná obuv Olomouc. Záměrně neuvádím celé názvy, abych je v té reklamě ještě nepodporoval. Také už jsme si zvykli na takovou absurdnost, že se bývalý Hradec Králové jmenuje Mobilní operátor Hradec Králové, ale kraj se jmenuje Energetický závod Královehradecký kraj. Hlášení i těch nejrychlejších televizních zpráv teď kvůli komerci trvá dvakrát tak dlouho. Nemluvě o hlášení tramvajových a autobusových zastávek. Ani těm se přejmenování nevyhnulo. Změnil se celý grafický systém. Firmy rády zaplatily velkoplošné obrazovky, které jsou nyní umístěny na konci vozů a jsou na nich neustále krásně vidět nové názvy zastávek někdy i pětislovné.

Reklama ovšem nezůstala jen ve sféře komerční, ale přesunula se i do roviny osobní. Začalo to poměrně nevinně, když si známý hokejista za tučný obnos změnil své jméno z Jaromíra Jágra na Jaromíra Jágrmeistera. Tím ale nastartoval takovou změnu, že už dnes skoro nikdo neví čí je, a to doslova. Jen v našem Železobeton a.s. panelovém domě na ulici Skanska Švédská žijí jedni T-mobile Novákovi, jedni Outučkovi, dříve jen Tučkovi, Jan Vejvodafone, Eibenthálovi si rovnou změnili jméno na Allianzovi, dále máme v domě Axovi a Raiffeisenbankovi. Také asi troje Slovnaftovi. Ne, že by byli příbuzní, ale na Slovensku zase tolik firem není. Elegantně to vyřešila paní Olga Krátká rozená Dlouhá, na zvonku má napsáno OKD. Za takovou reklamu na zvonku dostanete dvě stě korun na měsíc. Za změnu jména deset tisíc korun na ruku a doživotní tisícikorunovou rentu s podmínkou, že si už nikdy nezměníte jméno. Copak u mužů to problém není a ženy s vynalézavostí sobě vlastní pokud se jedná o finanční záležitosti, si z toho rovněž udělaly přednost. Nechávají si obě jména a jsou celé natěšené do vdávání. Například dnes už paní Gita Kauflandová-Tescová má nyní z reklamy dvojnásobné příjmy. Dvojité renty se oprávněně dožaduje i její manžel Albert Kaufland. Ti co nenosí reklamu v občance, ji mohou mít třeba na čele a vlastně ji teď můžete mít namalovanou nebo vytetovanou úplně všude. Nedávno jsem potkal dívku. Musím přiznat, že nejenom potkal, když vím tak intimní informaci, že měla na podbřišku vytetováno Sweet like Coca-Cola. Jestli to tam bude mít i za třicet let, tak ji někdo může zažalovat za klamavou reklamu. Dívky často využívají tetovacích reklam. Zvláště dívky mladé a promiskuitní. Ty si samozřejmě nevybírám, ačkoliv zrovna před týdnem jsem potkal dívku, která měla v dolní polovině zad český slogan: "Fun and relax přeje Student agency."

Tak tohle všechno se v této zemi událo a změnilo za posledních několik let. Pak ale přišla zásadní zpráva, která zase na chvíli změnila myšlení lidí. Chtěli přejmenovat jedno město, jmenovalo se Becherovka Karlovy Vary, pak Moravská pálená Karlovy Vary, Bohemia Sekt Karlovy Vary...Většinou v závislosti na tom, který alkohol preferoval stávající prezident. Ovšem pak se stala věc, která mě překvapila. Lidem začalo vadit, že by přejmenovali samotné město. Už dávno si zvykli, že bydlí v Mattoni Karlovarském kraji, ve městě Sovetskoe Igristoe Karlovy Vary. Ale z nějakého důvodu jim vadilo, že by najednou bydleli v Petrových Varech. Mnoho let už v tom městě stála dvoumetrová socha cara Petra I., který si zde kdysi léčil své neduhy, všude byly dvojjazyčné nápisy a jen jednojazyční lidé. Da, adinjazyční lidé zde nebyli za cara Petra ani za komunismu, toto je vymoženost až několika posledních desetiletí. Přejmenování města lidem zkrátka přišlo moc. Inu všichni máme své zásady a tradice a ne všechno se dá koupit. A pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí, jak už několik let hlásá z prezidentské standarty citát Václava Klause. Ano, Václava Klause, i autorství citátů se dnes dá koupit a nejen to. Kdoví co by na to vše říkal, kdyby se toho dožil další významný rekonvalescent stále ještě Karlových Varů německý básník Johann Volkswagen Goethe. Možná jen: "Das Auto."

Autor: Pavel Oškrkaný | pondělí 27.6.2016 12:12 | karma článku: 14.17 | přečteno: 238x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Poezie a próza

Jaroslav Herda

Z kamene ani z bláta.

Projevy lidské slabosti mívají i fatálně destruktivní důsledky. Trestné, trestané, přijímané s mirným pohrdáním nebo rozpaky. Někdy i vděčně u vědomí příčinných souvislostí.

22.9.2019 v 6:50 | Karma článku: 5.47 | Přečteno: 108 | Diskuse

Miroslav Pavlíček

Cena peněz

„Někdy se peníze dostanou k tomu, kdo... ne, že by si je nezasloužil, naopak zaslouží si je vrchovatě, ale prostě... tak nějak si s nimi neví rady. Je z toho spíš zmatený...“

21.9.2019 v 19:39 | Karma článku: 15.01 | Přečteno: 341 | Diskuse

Martin Hatala

Závodník

Jezdíte autem tak jako já nejraději svižně? Pak vás musím zarmoutit. Pravdivé povídání je o neklidném courání za pomalým autem, které vám otevře oči. Že přes prvotní černobílé vidění se dostanete k poznání mnohem vyššímu.

21.9.2019 v 14:13 | Karma článku: 41.49 | Přečteno: 7020 | Diskuse

Vladimír T. Gottwald

„Majitelům pravdy“

Villonská balada (také francouzská balada) je poetickou formou, rozvinutou v období renesance, v češtině někdy nazývanou podle svého nejznámějšího autora Françoise Villona.

20.9.2019 v 19:35 | Karma článku: 28.47 | Přečteno: 621 | Diskuse

Dita Jarošová

Sloni vycházejí z pralesa... /povídka/

Slon se svým slůnětem se stal nechtíc svědkem doby, doby plné zvratů, nadějí, zklamaných nadějí, radovánek i lidských dramat... Zaujímal polohu statisty, vstřebával ovšem každou událost, která kolem něho jeho džunglí přešla.

18.9.2019 v 17:33 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 128 | Diskuse
Počet článků 75 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1182

Slamer, básník, žurnalista, historik žijící v současnosti. Šéfredaktor zpravodaje o slam poetry Slamoviny.cz

Najdete na iDNES.cz